Verksamheten är inte aktiv just nu. Kontakta Ellen Z för mer information.

Det kan vara värt att fundera över mixen av pedagogik och retorik. Det är inte ovanligt att man tror, att retoriken bär sig själv. Men att bara rabbla argument brukar skramla. 

Att vara pedagogisk innebär att inte nöja sig med en löpsedel eller faktarubrik, utan att vara tillräckligt vetgirig för att orka ta reda på bakgrunden, och söka förklaringar och orsaker för att förstå. 

Pedagogisk insikt gör att retoriken fungerar i praktiken. Retorikens syfte är att nå fram till en mottagare. Pedagogiken gör alltså retoriken användarvänlig. Det är ännu viktigare att tänka på detta, när ämnet gäller livsfrågor. Att skapa förståelse när vi pratar om det verkligt svåra, det är värt mycket.

Vår människosyn färgar av sig på det mesta: hur vi uttrycker oss, agerar och – i grund och botten – hur vi tänker. Det är värdefullt att tänka igenom varför vi faktiskt ser på människor som vi gör. Hur kan det egentligen komma sig att vi bedömer människor på ena eller andra sättet? Att utmana sig själv med den övningen, är att ta sig själv och sina medmänniskor på allvar.

Det finns en pedagogisk poäng med att ställa krångliga frågor till sig själv: när du skalar av teorierna deras abstrakta hölje, landar du nämligen i verkligheten.

Ellen Zettergrenkontakt@ellenz.se0705 82 42 02